Kiten in Nederland

25 januari 2014

op 26 januari 2014

Met moeite rol ik uit mijn bed vandaag. Mijn buikspieren protesteren hard, mijn rug is stijf en mijn armen voelen als lood. Het lijkt wel of ik gevierendeeld ben vannacht. Achteraf gezien was het misschien niet zo’n goed idee om 3,5 uur achter elkaar te gaan kiten. Zo’n inspanning had ik sinds mijn ongeluk 3 maanden geleden niet meer geleverd.

Het was gisteren een grijze dag. De wind zou pas in de middag doorkomen. Weer Zuid … het zou ergens tussen Zuid zuid oost en Zuid zuid west worden. Eerst rustig wakker worden. Boodschappen doen. Op het gemak de auto volstauwen. De wind dwong ons weer op roadtrip te gaan naar Rockanje.

1497201_577183825708121_1664844901_n

De wind was veel harder dan we hadden gedacht. We hadden ons eigenlijk voorbereid op een lichtweer sessie. Maar ik moest mijn 11M oppompen. 18 tot en met 25 knopen of meer. En aan mijn 11m had ik af en toe mijn handen vol. Ik zag Jer van tijd tot tijd letterlijk voorbij stuiteren aan zijn 12m. Hij was in ieder geval voldoende gepowerd… misschien een beetje te veel. Maar zoals vaak op Rockanje, de wind was vlagerig van het ene naar het andere stuk, soms vol aan, soms iets minder aan. Dat je dan af en toe te veel hebt, moet je voor lief nemen. Beter dan underpowerd lopen k*tten zoals ik vorig weekend.

Het was voor mij een goede sessie. Ja hoeveel beter kan het worden… ik voer uit en bij de eerste transition kwam er een nieuwgierig zeehondensnuitje polshoogte nemen. Dat is toch prachtig. Een mooier publiek is er niet.

zeehond

Het lijf voelde goed, dus tijd om wat te gaan oefenen. Eerst load and pop. Ik begin te begrijpen wat het betekent als de instructievideo zegt “push hard with the back leg”. Dat betekent snoeihard strekken of drukken. En zowaar kreeg ik lucht onder mijn board. Wel ging ik voorover op mijn gezicht de eerste keer. Ik had al snel door dat je ook de bar naar je toe moet trekken en je bovenlijf in de richting van je kite moet duwen. Alleen om dit allemaal tegelijk te timen in de goede volgorde…. nog even door oefenen.

Springen lukte ook wel aardig. Vooral omdat ik lekker veel druk in de kite had. Maar ook omdat ik harder ging afzetten met het board. Het lukt nog niet altijd. Timen met de kite, afzetten, golfje, 11 uur of 12 uur, terugsturen… oja landen. Prima het gaat steeds beter. Mijn ribben en buikspieren protesteren toch wel hard naar een aantal van die sprongen. Dus helaas zit er niet meer in dan een handje vol.

The backroll was ook aan de beurt vandaag. Het doel was om het te proberen. Ik voel me oneindig ongemakkelijk met roteren om mijn eigen as. Dit heb ik nooit echt tof gevonden, ook niet met andere sporten. Dus … het voelde goed om het met rechts voor te proberen. Tegen een klein golfje, kop over je rechterschouder, board tegen de wind in sturen en met het linkerpootje … afzetten. Ja dat afzetten vergat ik. Dus ik landen pontifocaal op mijn rug. Kiteloop er achter aan. Dat werd een erg lang eind bodydragen naar mijn board. Ik heb mijn doelstelling gehaald!


2 responses to “25 januari 2014

  1. Ik ben op zoek naar de maker van de foto van de zeehond, kan iemand mij daar aan helpen ?

Geef een reactie

