Kiten in Nederland

21 december 2013

op 11 januari 2014

Rustig aan deze ochtend. Eerst koffie, want het is nog hartstikke donker bij het opstaan. Om 11:30 stonden we op autostrand. Het lijkt bijna niet te waaien, maar we hadden op basis van de voorspelling alleen de 7 meters meegenomen. Er was dan ook helemaal niemand. Het was vreemd om te zien hoe alleen we waren. Er waren zelfs geen wandelaars. Hadden we ons vergist?

Toch maar het tentje opzetten. Aan de overkant op de Slufter was het een mierennest van kites. Ik ging als eerste van start. Jer bleef wachten op mijn testrak. Met mijn Switch Element 7M in de lucht, begon ik aan de wandeling naar het extreem lage water. Hoewel ik bijna geen druk in mijn kite had, was ik positief gestemd. Ik had het namelijk lekker warm in mijn Ocean Rodeo Soul. Dus ook al zou het maar marginaal worden, het kon me humeur niet stuk krijgen.

Ik vertrouwde erop dat met deze toch wel erg zuidenwind, het beter zou zijn op het water. De wind lijkt op het strand toch wel iets gehinderd door het duin enzo. Halverwege de wandeling werd deze hypothese bewaarheid. In het glibberige slik van het laagtij, had ik geen grip meer met mijn schoenen op het zand. Met de kite… flop… ineens vol druk, gleed ik de laatste meters makkelijk naar het water.

Met 1 rak was ik up-wind. Ik zag het blauwe gevaarte van Jer in de verte. Hij had het begrepen. De wind was top! Al snel stond hij ook op het water. Heerlijk was het met zijn tweeen. En zelfs de regen mocht de pret niet drukken. Want in onze droogpakken hadden we er amper last van. Later kwamen nog een paar kiters, maar druk was het allerminst. Vol medelijden keken we richting de Slufter. Arme drommels, met zijn alle in het kleine poeltje.

Rustig omkleden in de warmte van Oostvoorne aan zee. In het donker weer naar huis. Met een beetje mazzel hadden we krap aan 7 uurtjes een soort van daglicht vandaag. De kortste dag zit er weer op.


Geef een reactie

