Kiten in Nederland

6 december 2013

op 7 december 2013

Terwijl Nederland nog aan het bijkomen was van een heftige NW Sinterklaasstorm en de hoogste waterstand sinds de watersnoodramp van 1953, besloot ik vandaag maar eens een poging te wagen op Katwijk. De voorspellingen liepen uit een van 30 tot 40 knopen. Ja dat wordt een gokje. 40 knopen is te veel voor mij met een 7M Switch Element.

Samen met Sam afgesproken. Hij bracht zijn 5M Slingshot Fuel mee. Ik had de windmeter in de auto laten liggen, maar op het strand had ik al door dat het harder was dan 30 knopen. Het lijkt erop of deze storm nog niet uitgeraast is. We hadden bekijks van een paar Airtimers. J. nam wat foto’s en ging er toen weer vandoor. Gelijk had hij. De beukende wind was “freezing”. De gevoelstemperatuur lag rond de min 3, hoorde ik hem verklaren.

De zee zag er echt fantastisch uit. Ik had verwacht dat het een grote choppy bende zou zijn. Maar daarentegen leken de golven mooi te rollen met grote stukken vlak water er tussen. Ok… ik ben er dus moet ik het proberen. Met enige tegenzin de 7M opgepompt en in de lucht. Zo op het strand was het te doen. Gauw het water in. Tussen de kolkende golven was het spectaculair. Wat was het water mooi. Zwart, groen, wit, de kleuren waren erg intens en staken vreemderig af tegen het grijs van de lucht.

Met die 7mm schoenen had ik hele warme voeten maar totaal geen gevoel voor de golven. Hmm ja en dan wordt je gespoeld. Gelukkig nog wel een paar rakjes kunnen maken. Ik stond zwaar overpowerd en de extreem sterke stroming was met de windrichting mee. Geen kans om terug te komen op het beginpunt. Dat werd terug lopen. Net op dat moment moest de Reddingsbrigade zonodig tussen mij en mijn beginpunt op het dooie gemak de boot lanceren. Pfff na een stif kwartiertje touwtje trekken met mijn kite was ik bekaf. Jammer ik moest het er bij laten.

Sam daarentegen was goed bezig met zijn 5M. Hij was helemaal in zijn nopjes. Hij had nooit durven dromen om met deze omstandigheden te kunnen kiten. Maar sinds hij in Nederland is, heeft hij enorme vooruitgang gemaakt. En natuurlijk mag je in Belgie boven windkracht 4 al niet meer het water op😉

Het droogpak hield zich tijdens de spoelbeurt uitstekend. Het pak past prima bij het zwart/ blauw van mijn kites🙂 Ook toen ik aan het filmen was, had ik het geen seconde koud. Mijn vingers wel, die vielen er bijna vanaf.

??????????????????????

1452152_10202053232564053_1320717416_n

6-12-2013 17-21-25


Geef een reactie

