Kiten in Nederland

Woensdag 26 december 2012

op 26 december 2012

En toen was het tweede kerstdag, ook wel ‘Kitemas’ genoemd. In alle vroegte uit Gelderland bij de familie vandaan vertrokken. Nou ja vroegte … ehm. Maar goed we waren net op tijd op Oostvoorne om het nog even hoogwater te zien worden.

Merry Kitemas op tweede kerstdag

De wind viel een beetje tegen. De voorspelling was 20 tot 25 knopen, maar dat was het niet. Het was zo’n 18 tot 23 knopen ZW-ZZW. Jammer, weer geen 9M weer voor mij. Dan maar de 11M erbij. Het hoge water klotste in de kom. Dus bij de eerste poging tot een waterstart… juist ja … een koude klots water in mijn nek brrrr. Een goede start😦. Mijn doel was om verder te werken aan mijn ‘transitions’. Van het filmmateriaal van de vorige sessie was duidelijk wat ik niet goed deed. Dus … werk aan de winkel.

Het lukte alleen van geen kant. Terugzakken met de bips in het water, wegdraaien van de kite, te hard door de bocht sturen en onvoldoende drukken met het achterste been na het verplaatsen van het gewicht. Resultaat van al deze prachtige tricks… lekker spartelen in het koude water. Mijn muts vloog van het hoofd. En toen ging de wind even met pauze en ik de kleedkamer in voor de analyse. Kwam dit door het klotsende water? Was het te koud en de spieren te stijf? Was het een kerstkater? Te veel gegeten misschien?

De wind ging weer aan. Even rekken en strekken, klaar voor de volgende ronde. De bel ging en ik vloog uit de startblokken. De eerste ‘turn’… wham… gelukt. Tweede ‘turn’ idem. Yeah! Ik kan het (weer). Bijna alle ‘transitions’ lukten nu wel🙂 Een uitzondering daar gelaten. Dit was een ‘boast’ voor het zelfvertrouwen. Dus ik ging verder met ‘load & pop’. Het loaden van het board lukt me nu aardig constant. Een keer kwam ik zelfs een beetje van het water. Maar ik durf nog niet echt af te zetten. Ik heb namelijk geen idee hoe hard ik moet afzetten en wat het resultaat er van zal zijn. Ik ben bang dat er te veel ‘karate kime’ in de afzet zal zitten. En dat… dat is veel te hard. Denk ik :O

Nu het langzaam weer laagwater werd, golfde het water heel mooi gelijkmatig naar de kustlijn. Kleine, mooie en lange ‘kickers’. Ja dat lonkt. Die mooie ‘kickers’ kunnen niet ongebruikt blijven. Doodzonde! Dus snel keren, vaart maken, aankanten om de ‘kicker’ aansnijden, kite op 12 uur, bar aantrekken en wat extra afzetten. Plop… zoef 1, 2, 3, 4 seconden, board downwind richten, kite in sturen, plats. En verder varen🙂🙂🙂 Woeeehoeee! Nog een keer!

Ik vroeg aan Jer of hij het gezien had. Nee. Niet? Echt niet? Maar dan telt ie niet😦. Alsof Jer zich daar zorgen overmaakte. Meneer was maar eens aan het ‘kite loopen’ geslagen. Dit ging zo goed… hij was niet meer van het water te slaan. Ik had het wel gehad. Brrr nu wel koud aan het worden. Ik ga mijn spullen opruimen.

Toen zag ik bij een paal in het vogelgebied, iemand met 2 armen boven het hoofd zwaaien. Niemand zag het. Dus ik was de sjaak. Ik rennen en rennen en rennen. Maar met surfschoenen aan door het water heen rennen… dat is als trekken aan een doodpaard. Schiet voor geen kant op. Uiteindelijk was ik bij de kitesurfer in nood. Een jonge jongen. Een jochie. Hij was blijkbaar tegen de paal geknald en zijn stuurlijnen zaten om de paal heen. Kite maar gepakt en losgemaakt van de lijnen. Toen kwam de vader van het jong ook ‘to the rescue’. Nou ja… eind goed al goed. Het kind leek geen schade te hebben. Alleen het kleine ego had een deukje opgelopen.

Facts:

Locatie: Oostvoorne Autostrand

Wind: 18-23 knp ZW-ZZW

Temp: 7 C met zon en wolken


One response to “Woensdag 26 december 2012

  1. […] Kitemas dit jaar voor ons Vorig jaar was het top met kerst. Ik kreeg de sliding transition toen goed onder de knie Hoewel het eerste kerstdag wel goed […]

Geef een reactie

