Kiten in Nederland

Zondag 21 oktober 2012

op 23 oktober 2012

Op naar Enkhuizen. “Keeping fingers crossed for some wind though.” Noordoost tot Oosten wind. Een echte grijze herfstdag. Geen sprankeltje van de zon gezien. Bij aankomst…het waaide super lekker. De bomen wiegden heftig in de wind. Blaadjes vlogen om je oren.

We waren als eerste op het strandje. Even de windmeter in de lucht steken. Hmmpff… niet veel 16 soms 18 knopen. Het lijkt toch echt veel meer. Maar die bomen zullen wel toneelspelen. Als   zoutwaterkiter zie je ook bijna geen bomen natuurlijk. Dus weten wij veel.

Meteen maar 11M in lucht. Jer ging het met de 10M proberen. Ik voer meteen weg de hoogte in. Hoewel er behoorlijke gaten in de wind zaten, die dat klusje niet makkelijk maakten bij deze aanlandige wind. Het werd tijd om te oefenen met keren met deze nieuwe kite. Dit lukte aardig moet ik zeggen. Ik begin weer een beetje vertrouwen in mijn “skills” te krijgen. Hoewel ik nog wel in 40% van de “transitions” mijn kite recht in het water parkeer. Nog niet helemaal gewend aan de snelle respons van de Element.

Ik was lekker heen en weer aan het cruizen. Jer bleef wel erg dicht bij de kant en kwam niet echt veel hoger aan de wind. Het ging beter met de voordeur van een van zijn matties. Maar eigenlijk was het 14M tijd voor hem. Dus maar even naar de kant om de autosleutel af te geven.

De transitions gingen zo lekker dat ik maar eens wat sprongetjes moest proberen. Helaas was ik te laat. De wind was al te veel afgenomen om nog lekker weg te komen met de 11M. Jammer! Ik was net “on the roll”. Toch is het “low end” van de 11M beter dan gedacht. Niet slecht 14/15 knopen. Ik denk dat ie redelijk gelijkwaardig is aan de 12M Cult die ik had. Al had die wel wat meer trekkracht. Bij de Element komt het op techniek aan.

De jongens speelden nog even verder met de echte mannenkites. Hieronder een korte impressie:

Facts:

Locatie: Enkhuizen

Wind: omdat er Oost in de wind zat, tussen 10 en 18 knopen NNO-O

Temperatuur: tijd voor warme kleren. Ook geen zon gezien.


Geef een reactie

