Kiten in Nederland

Donderdag 4 oktober

op 6 oktober 2012

Wat een marteling! Vanaf mijn werkplek zie ik de bomen flink heen en weer wiegen op de wind. Pfff… 20 tot 25 knp. Dat moet genoeg zijn om mijn 9M te testen. Beetje minder dat het westenwind is. Pal aanlandig is meestal niet zo lekker in Katwijk. Maar laatst had ik ook een topsessie bij deze windrichting dus ik kan het allicht even proberen.

Toen ik op strand aankwam, waren er al een aantal andere leden lekker aan het varen. Snel de 9M uit de tas en gaan met die banaan. Niet wetende dat het een aanklootsessie werd. Het werd hoogwater. Dus de golven beukten lekker op de vloedlijn. Lastig starten dus. Ik werd flink downwind gespoeld. Maar ik wilde niet opgeven. Dus nog een keer proberen. Board bij de waterstart kwijt. Ik roteerde een driekwartslag. Resultaat: Een golf plante mijn kiteboard keihard tegen mijn gezicht. Kite plante ik op het strand. Spartelend werd ik op de kant gedumpt. De zee had blijkbaar geen zin in mij. Pff sterretjes. “Geen wind voor beginner” zei een bezorgd clublid. Nee idd niet voor beginners, maar we hadden toch afgesproken dat ik beginner af was, grr.. ik moet toch kunnen varen.

Even op de kant wat gedronken. Toen de sterretjes waren verdwenen, nog een poging doen. Tegen beter weten in, weer met de 9M (op dit punt had ik gewoon mijn verstand moeten gebruiken en de 11M moeten oppompen want ik had bij lange na niet genoeg druk om door de beukende golfslag te komen). Na eerst nog 6 keer downwind gespoeld te worden, lukte het mij om door de branding heen te komen. Yeah! Ik ging verder en nog een stukkie verder. Totdat ik om keek en bakken van deining naar het strand zag rollen. Totaal parallel aan de vaarrichting die ik terug moest. Tja… eh… dat werd als een malle sinussen om genoeg druk te krijgen om naar het strand terug te varen zonder al te veel hoogte te verliezen.

Het is frustrerend als je anderen wel ziet varen. Toch moet je je grenzen soms accepteren in plaats van proberen te verleggen. Dat is beter voor je levensverwachting. Maar ja… ook deze sessie telt weer. De oktoberhemel was prachtig. Met uitzondering van die bui dan… die alleen boven Katwijk viel.

Facts:

Locatie: Katwijk aan zee

Temperatuur: precies zoals je verwacht in oktober

Wind: 16-22 knp W


Geef een reactie

