Kiten in Nederland

Vrijdag 31 augustus

op 19 september 2012

De tent schudden ’s ochtends bij het wakker worden nog flink heen en weer. De wind was goed aan! Per ging vroeg naar huis en Jer en ik wachtten samen tot de wind wat minder zou worden. Om een uur of 14:00 toch maar richting het autostrand. Eerst nog even wat eten onderweg. We hadden geen haast. Desnoods zouden we varen tot het licht uitging. We zagen een aantal kiters met 12M naar het strand lopen. De wind leek ons voor een 12m absoluut niet geschikt. Jer ging het proberen met zijn 8M. Hij adviseerde mij te wachten. Hij had er geen goed gevoel over. Het was hoogwater, wat een klotsbak. De wind was rete vlagerig. En dat had niet alleen te maken dat hij bij Noord over het land aankomt. Het was wederom een aan/uit wind, maar dan rond de 28 knopen.

Later werd de wind wat minder en kon ik het met mijn 9m proberen. Jeeeeez ik werd alle kant op getrokken in de vlagen en op het andere moment had ik te weinig druk. Dat was wel even wennen. Maar goed, ik was aan het kiten. Ondanks de niet zo ideale wind, toch maar een beetje proberen te jumpen. Jer ging later ook nog even met mijn 9M er op uit. Dit resulteerde in veel vloeken en lopen. De wind viel weg! En dan heeft de Cult nogal eens de neiging om door de lijnen te vallen. En zo werd het dus lopen voor Jer. Zijn favoriete hobby🙂 Toen de wind nog minder werd, werd het tijd voor de 11M. Eindelijk mocht deze kite eens uit de tas komen deze vakantie. Ik wilde zo graag met deze nieuwe kite vliegen, want die kans had ik nog maar 1 keer gehad.

Met de vlagerige wind, klapte de kite behoorlijk. Ik werd er zenuwachtig van. Maar volgens Jer kwam dat volledig door de gebruiker. Hij vond er niets mis mee. Het vaart bijna als de Park. Ik moet rustiger leren sturen. Dat is best moeilijk als je van de Cult afkomt, want die kite vraagt nogal wat stuur input. Op een gegeven moment kon ik er wel mee overweg. Toch blijft het raar varen met de “sweetspot” bijna helemaal tegen de QR. Dat is bij de Cult ook wel anders. Dus meer tijd met de Switch Element nodig om “in tune” te komen. Ik heb vertrouwen dat het goed komt. De kite is verder helemaal top! Ik voel me alleen weer een noob😦

We gingen op de laatste dag van de vakantie door tot de wind uitging samen met het licht. Met het donker terug bij de tent. Nog even wat warms eten. Hmmm ballen in de jus van de Unox. Lekker hoor!

Facts: Locatie: Autostrand Oostvoorne

Wind: eerst 26-38 knp, later meer rond de 20 knp en nog later 16 knp en nog later… nog maar een zuchtje.

Temperatuur: fris met 17 C


Geef een reactie

