Kiten in Nederland

Woensdag 29 augustus

op 9 september 2012

Vandaag begon de dag met een zonnetje. Heerlijk rustig wakker worden met het warme zonnetje op de tent. Het is ’s nachts best koud al. Dus dit is een aangename verrassing om bij op te warmen. Wat gaan we doen vandaag? Alweer kiten! De wind blaast een rustig windje uit het zuiden. Het wordt tijd om het even op Rockanje te proberen. Met de grootste maten op de rug, wandelden we rustig naar het strand. Daar aan gekomen zien wij wel geteld 1 kiter. Met een North Rino, bijna uit de vorige eeuw. De jongen had ooit kiten geleerd en had nu na een aantal jaar de sport weer op gepakt. Maar alle gekheid op een stokje, hij kon wel varen.

Kiten mag je op Rockanje alleen in het daarvoor aangegeven gebied. Dit gebied is toevallig ook het naaktstrand. Over het algemeen worden er kitezones op stranden aangegeven, om de veiligheid van alle strandgasten te borgen. Maar blijkbaar is de veiligheid van nudisten niet zo belangrijk ofzo. Jer noemt het het pesten van twee groepen recreanten. Nadat wij dus onze kites open en bloot in onze warme wetsuits hadden opgepompt op het aardig druk bezochte naaktstrand, ging Jer het eerst proberen. Het was net aan.

Ik deed ook een poging met mijn 12M. Stuiter, stuiter, stuiter in een lange lijn van de kust. Klots, stuiter, klots, weer terug. Mijn board raakt helemaal overstuur van deze chop. Het lijkt op rijden over kinderkopjes in een VW Golf zonder vering. Maar goed ik ben hier nu toch, dus varen zal ik. Ook staat er een gast foto’s te nemen op het strand. Dus dan moet je wel even laten zien wat je kan. Ik weet er zelfs nog iets van een sprongetje uit te persen. Nog steeds willen mijn benen niet echt mee springen en blijft het board hatelijk aan het water plakken. Nog maar een keer heen en weer. Helaas dat werd alleen heen. Terug moest ik bodydragen. De wind was op… dacht ik. Op het strand bleek dat de wind gedraaid was. Van zuid naar zuidwest. Of wel nu pal aanlandig. Dat is niet meer vaarbaar. Jer deed nog een paar pogingen, gewoon omdat het kan.

Om 14:00 inpakken. Per zou ook op bezoek komen vanmiddag, dus we moesten terug. Later in de middag deed de wind nog even extra zijn best en trok leuk aan. Na de boodschappen en de pizza, moesten Per en ik van Jer een sigaretje roken op de Sluf. Wat zoveel betekent als: “Ik ga varen op de Sluf en kijken jullie maar wat jullie doen”. Zo gezegd, zo gedaan. Donkere wolken pakten zich samen boven de tweede Maasvlakte. Terwijl de zon zich klaarmaakte om onder te gaan, stond Jer klaar met de 10M.

https://vimeo.com/48681620

Eerst was het niet zo. Toen even op de kant. Jer zei: “Het is niet heel veel. Ik ga nog een keertje”. Juist toen trok de wind nog even lekker door. Maar ja, ik had de camera al weer opgeborgen. Tot verdriet van Jer. Want nu hebben wij zijn vetste en hoogste sprongen niet vastgelegd. Helaas, maar het was wel een goeie sessie.

 

Facts:

Locatie: Rockanje tweedeslag en de Slufter (Maasvlakte 2)

Wind: 14-17 knp Z en 20-24 knp NW

Temperatuur: overdag lekker zomers, ’s avonds lekker herfstig


Geef een reactie

