Kiten in Nederland

Dinsdag 28 augustus

op 8 september 2012

Er zou wind zijn vandaag, van 11:00 tot een uur of 13:00. Dus wij waren vroeg op het Autostrand. De wind was echter nog niet wakker. Terwijl ik mij rustig ging omkleden, ging Jer kloten met de fotocamera.

De wind was niet veel. Ik begon toch maar mijn 12M op te pompen. Poging 1, ik kon best aardig heen en weer varen. Dus Jer begon na wat luieren voor de tent, toch ook maar de 14M op te pompen. De wind was net genoeg om hoogte te houden. Maar voor mij was het perfect om de beginselen van het springen te oefenen. Ook kon ik nog lekker verder aan de slag met het keren. Dit lijkt ik nu eindelijk door te hebben. Yeah eindelijk chiq keren zonder je ass door het water heen te sleuren!

Het springen lukte me nog niet. Maar ik heb voor mezelf wel besloten dat ik het ga leren. Ik kon 1 heel klein mini sprongetje maken. Misschien 1 cm van het water gekomen, maar ik landde wel met mijn board downwind. En kon ook nog gewoon verder varen. De rest van de pogingen eindigden in de wel bekende crashes, maar dat geeft niet. Blijven oefenen dan lukt het vanzelf een keertje. Jer was lekker bezig met het oefenen van de front- en backrolls. En tussendoor hier en daar wat sprongetjes. De “jumping transition” is ook weer in de pocket. Hij kon er geen genoeg van krijgen.

Ook heb ik vandaag voor het eerst aan de 14M gehangen. De Park vliegt zo anders dan mijn Cults. Maar zelfs op lange lijnen stuurt die 14M vele malen sneller dan mijn Cult 12M. Daarom is die Cult waarschijnlijk ook zo’n goede beginners kite. Hij zo traag als stront, dus een stuurfout zal niet snel afgestraft worden. Ook voor het eerst met de stopperbal naar beneden leren varen. Dit resulteerde in een bijna crash met een groepje lessers en ik vloog keihard uit de bocht bij het keren. Het was handig geweest van te voren te weten dat als je eenmaal vaart hebt, de stopperbal weer omhoog moet. Vooral bij het kerenšŸ˜‰ Jer dit was belangrijke “need to know” Ā informatie. Of was je nog niet uit gepraat?

Uiteindelijk best een geslaagde kitedag! Zonnetje erbij, goed wat dingetjes kunnen oefenen en uiteraard lekker chillen.


Geef een reactie

