Kiten in Nederland

Maandag 6 augustus

op 19 augustus 2012

Omdat ik een tussenmaat nodig had om hier op zee te kiten, had ik een Switch kite besteld. Een 11m. Net dat maatje waar je lekker mee kan varen zo tussen de 18 en 22 knopen. Op zee heb je dan net ff te weinig aan de 9 en te veel aan de 12. Vorige week kwam de bar binnen. Een goed excuus om de kite meteen te proberen. Maar helaas geen wind… de hele week noppes.

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. De test! Het was ff wennen. Mijn Cults hebben in vergelijking best wat bardruk. Toen ik die Switch kite in de lucht had, voelde ik geen enkele druk. Het leek er op alsof de kite elk moment uit de lucht kon flikkeren. Dan maar de stuurlijnen een beetje inkorten, zo’n 2,5 cm. Ik had op het Switch forum gelezen dat sommige kiters dat deden. Het was meteen 100% beter voor mij gevoel. Alleen nu nog kiten met dat ding. Het sturen ging trager dan ik gewend was. Misschien om dat deze kite op 23m lijnen vliegt. Ook moet je de “sweetspot” opnieuw zoeken. En hoe moet je dat ding in het windvenster houden? Na een paar keer downwind gespoeld te zijn, lukte het toch om een keer heen en weer te varen.

Daarna ging Jer. Die was natuurlijk ook benieuwd hoe dit merkje vliegt. Met de gopro op zijn hoofd ging hij er van door. Vervolgens zag ik hem niet meer terug. Hij was erg enthousiast. Daarna zelf nog een uurtje of zo gevaren met de Switch. Het ging steeds beter. Jammer genoeg was dit de eerste en tot nu toe enige sessie. Dus ik kan er eigenlijk nog niet veel overzeggen.

Facts:

Locatie: Katwijk aan zee

Wind: 18-24 knp ZZW


Geef een reactie

