Kiten in Nederland

Zaterdag 16 juni 2012

op 17 juni 2012

Log:

Vandaag was het testdag! Twee boardjes van Shinn gereserveerd bij Eurofuncentre. Om 17:00 moesten ze terug. Dus feitelijk konden we ze de hele dag testen. Een SuperShinn en een Monk. Jer had al een voorkeur op basis van zorgvuldig internet- en forumonderzoek. Dus hij ging er als eerste met de Monk vandoor. Het feit dat ik hem vervolgens het eerste uur niet meer terug zag… dat zei genoeg. Voor de vorm kwam hij toch maar even naar de kant om de Supershinn (dat zwarte board bij het basecamp) ook te testen.

Omdat het hoogwater werd op Oostvoorne zat ik er een beetje mee. Het water stroomt dan altijd heel hard naar de kant en golven zijn voor Oostvoornse begrippen… MEGA. Uiteindelijk toch het water in. Na 2 rakjes was ik al aardig downwind afgedreven. Vreemd board en nieuwe trapeze, maakte het er allemaal niet beter op. Ik werd door de golven elke keer van mijn board gegooid. Al moet ik zeggen dat ik op die Monk best aardig weg kwam. Als ik het board goed de golf op stuurde, gleed ie als een glijbaan er overheen. Maar goed… vlieger maar weer aan de kant. Kutzooi… loopt die 9m2 nou alweer leeg. Even bijpompen maar. Gelukkig hij lijkt zich nou goed te houden.

Rond het hoogwater kwamen ook nog wat andere beginners van ons groepje er aan. Gezellig! Jammer dat de wind toen een stuk minder werd ineens. Veel te weinig voor mij 9m2. En ook voor de 10m2 van Jer. Dat werd dus lopen. Dat board onder mijn arm… dat is hem geworden voor Jer. The Monk, met vette camo op de achterkant.

De wind was op een ogenblik geheel weg. Het leek wel windstil. En dat betekent maar 1 ding… teruglopen😦

Net toen de wind later in de middag weer begon aan te trekken, moesten wij terug voor de boardjes. Voor Jer was de keuze duidelijk. Terug naar de Naish Haze zou er niet meer inzitten. Tenzij… gepaard met een hoop gevloek. Het board moest mee uit de winkel. Het testboard was nieuw uit de verpakking gehaald die ochtend. Een deal was snel gemaakt.

Op het Oostvoorne Meer werd druk gewindsurft. De wind leek wel helemaal terug. Nu we allebei een boardje hadden, leek het ons een goed plan nog even van de wind te profiteren. Dus terug naar het Autostrand. Hup het natte pak weer aan en naar het strand wandelen. Onderweg kwamen we het beginnersgroepje tegen. En 2 vrienden van Jer die ook al de aftocht bliezen. Nou… ja wij gaan nog even hoor. Tent opgezet. Snel de vliegers oppompen. En zoefffffff.

Nadat ik eindelijk een goed plekje had gevonden tussen de andere kiters, was ik goed op dreef. Ik kon elke keer in dezelfde lijn terug varen. Ik kwam zelfs hoger uit dan ik gestart was. Ook kreeg ik door wat ik met die golven moest doen. Op een ogenblik kon ik zelfs achterom kijken en zag ik het spoor in het water waar ik vandaan kwam. Omdat mijn haar elke keer in mijn ogen vloog, probeerde ik dat een beetje weg te vegen. Voor ik wist kon ik met 1 hand aan de bar varen… zomaar per ongeluk. Het keren ging nog niet super fantastisch, maar wat maakt het uit. Komt vanzelf wel. Na ander half uur aan een stuk heen en weer cruisen was ik kapot. Ah… nog 1 keertje heen en weer. Dat had ik niet moeten doen. Geen kracht meer in de benen. Met als gevolg dat ik op de terugweg 3 keer mijn board verloor. Dat betekent upwind body dragen om je board terug te krijgen. En dat kost bergen energie. Daarnaast drink je ook meteen liters zeewater. Bleg! Desalniettemin… SUPER dag.

Facts:

Locatie: Oostvoorne Autostrand

Wind: 16 tot 22 en tijdens het tweede rondje 20 tot 25 knp ZW

Temperatuur: 19 graden, de hele dag zon (Ben lekker verbrand op mijn voeten. Had ik natuurlijk niet ingesmeerd dat deel. Zelfs Jer heeft een rood koppie)

Vlieger: Naish Cult 2008 9m2 en Naish Park 2011 10m2

Boards: SuperShinn 2012 134.41, The Monk 132.41 en natuurlijk mijn geweldige Blankforce🙂


Geef een reactie

