Kiten in Nederland

Vrijdag 8 juni 2012

op 8 juni 2012

Log:

Vandaag zou het GOED gaan waaien. Dus ik had een vrije dag genomen om er optimaal van te kunnen profiteren. Jammer genoeg kon Jer geen vrij krijgen😦 Hij had het vandaag vast fantastisch gevonden. Ik had daarom afgesproken met een paar kitebuddies van de beginnersgroep. Samen kiten is veel leuker en gezelliger, maar ook … veiliger natuurlijk. Er is namelijk iemand mee die weet dat jij er ook nog ergens bent. Wel zo fijn… mocht het niet goed gaan. Dat kan altijd.

Op het strand aangekomen werden we even goed gezandstraald. Het was de juiste keuze om de maagdelijke 8m2 van Jer mee te nemen, want die wind vlagen waren enorm. Het was lang geleden dat deze vlieger uit de tas kwam. Ik ging nog redelijk gedepowerd het water op. Best lastig varen. De ene keer heb je te veel power en het andere moment heb je lekker druk om een stuk op “full speed” te varen. Maar ook momenten zonder druk. Dus met je gat in water. Ook het board goed in het water duwen was een hele klus. Van de vorige sessie had ik een leerdoel meegenomen. En dat was goed hangen als tegenwicht op de druk van de vlieger. Dit ging wel lekker, totdat ik te veel mijn benen strekte en in de golven hapte met mijn board. Dit resulteerde in een prachtige lancering en een “face plant” in het klotsende zoute water.

Met deze wind was het hard werken. Ik kon het eerste rondje maar een uurtje volhouden. Toen moest ik echt even pauzeren. Tijdens onze korte break, kwam ook nog een andere gast van ons beginnersclubje. Het was zijn eerste keer weer sinds een lange tijd en keek een beetje zenuwachtig. Na de pauze nog een rondje. Maar de wind begon te veranderen. Hij laaide erg op. Schuimkoppen op het water. En dan ineens nam de wind spontaan in alle kracht af. Tijd om van het water te stappen. De 8m2 flapperde in de wind, wapwap. Dit was de voorspelde verhoging naar 28 knopen. Tijdens het opruimen waaide het zo ontzettend hard, dat alles onder het zand werd geblazen. Ik kon bijna mijn board niet meer vinden. De wind had hem helemaal ingegraven. Verstand genoeg en net op tijd gestopt dus! In de verte zagen we nog bij de Slufter de echte “die-hards” varen. Best een grappig gezicht zo overal die kites.

Ondanks de windwaarschuwing was het nog redelijk druk met lessers. Alle kitescholen waren aanwezig. Met zesjes gingen ze het water op. Maar toen de wind aantrok, stopten ze gelukkig. Ook de vele Duitsers namen allemaal de benen.

Facts:

Locatie: Oostvoorne Autostrand

Wind: 22-26 knp met vlagen van 30-35 knp ZZW

Temperatuur: 17 graden met zon en regen

Vlieger: Naish Park 2011 8m2

Board: Woody Blankforce 2010


Geef een reactie

